divendres, 8 de maig del 2020

Ho puc ficar?


Bon dia famílies,



Avui us volem proposar una activitat enriquidora per a les diferents edats, ja que l'infant, depenent de l'etapa en què es trobi, farà un descobriment, explorarà o donarà simbolisme als materials.

Si es troba en l'etapa d'exploració dels objectes, les anelles els hi servirà com a mossegador, per practicar com l'infant agafa l'objecte, com a sonall si les ajuntem... i la llauna els hi pot servir per fer descobriments sensorials picant a diferents superfícies amb la llauna, diferents textures... a poc a poc es familiaritzarà amb els objectes i els anirà coneixent les seves propietats per descobriment.

Quan són més grans i es troben a l'etapa de combinar objectes, és quan podem dur a terme l'activitat plantejada, a la tapa de plàstic de la llauna, podem fer un forat de la mida de l'anella  per poder introduir-la, per tal que el vostre fill o filla pugui realitzar la proposta.

Nosaltres hem escollit una llauna de llet en pols buida, però es pot fer amb capses de sabates, de mocadors...

La intenció de la proposta és que l'infant introdueixi les anelles pel forat, jugant amb la permanència de l'objecte, treballant d'aquesta manera la concentració i precisió, la coordinació òculo-manual, la motricitat fina practicant la pinça...

Si ho feu amb una capsa de cartó, podeu fer una obertura per la part inferior per tal que l'infant pugui descobrir que, encara que no veu l'objecte, segueix estant dintre de la capsa. 







Esperem que us hagi agradat!

dijous, 7 de maig del 2020

Què hi ha dins del bolquer?

Bon dia famílies!

Segurament a molts infants que porten bolquer els hi agradaria descobrir què passa al bolquer quan es fan pipi, perquè  no es mullen, que hi ha dins... i ara és un bon moment per descobrir-ho perquè molts estan iniciant o iniciaran ben aviat el procés de control d'esfínters i és probable que tinguem algun bolquer que ja no necessitarem.

Per aquest motiu, avui, us volem proposar una activitat d'experimentació molt interessant i divertida per fer amb la canalla!
Aquesta activitat va dirigida a tots aquells nens i nenes que tinguin curiositat o que vulguin experimentar!


Qui s'anima a fer-la?

Material que necessitarem


• Un bolquer
• Ampolla d'aigua de 1,5l
• Colorant de diferents colors
• Gots (un per cada color que tinguem)
• Estisores

Elaboració


• Agafem un bolquer, l'obrim i el posem damunt d'una superfície plana.
• Agafem l'ampolla d'aigua i omplim els gots.
• Posem una mica de color a l'aigua del got i barregem (tindrem cada got d'un color).
• Ara toca tirar cada got al bolquer que tenim preparat sobre la taula.
• Amb la mà toquem el bolquer i ... Sorpresa! Està sec!
• On està l'aigua que hem tirat? Doncs ara, és el moment d'agafar les tisores i retallar pel mig del bolquer.
• L'obrim i què ens trobem? Podem veure que el que hi ha dintre del bolquer és cotó, que s'ha inflat amb l'aigua de colors que hem tirat abans i l'ha absorbit! Per aquest motiu no ens mullem quan fem pipi al bolquer!

Que treballem amb aquesta activitat:


Treballem l'atenció, la concentració, la discriminació dels colors, l'estimulació sensorial i la coordinació òcul-manual.




Esperem que us hagi agradat!🌈

dimecres, 6 de maig del 2020

El rei 🌞 i la reina 🌛


Bon dia balenetes!


Avui us presentem la història de "El rei Sol i la reina Lluna", una petita representació creada per l'educadora Mireia de la narrativa curta de Sió Riba.



- De quin color és el Sol?

- On dorm la Lluna?

- El Sol surt de dia o de nit? I la Lluna?

- A què juguen junts?



Una forma bonica, visual, original i divertida de conèixer com són i què fan el rei Sol i la reina Lluna, de començar a conèixer l'univers, la descoberta de l'entorn natural i social...





Esperem que us agradi!


Projeccions



A qui va dirigida?

Aquesta activitat està dirigida als infants a partir d’un any.

Per què us proposem aquesta activitat?

Us proposem aquesta activitat, ja que és una activitat molt flexible que ens ofereix la possibilitat de treballar temes molt diversos i potenciar aspectes cognitius i del desenvolupament de l’infant.  Principalment es treballen els aspectes següents:

  1.           Concentració, atenció i observació de l’infant.
  2.          Creativitat.
  3.          Descobriment de l’entorn.
  4.          Percepció de formes, mides i espais.
  5.          Joc.
  6.          Depenent de com s’organitzi la proposta podem treballar el llenguatge oral, plàstic, matemàtic i el musical alhora o per separat. 
  7.          Relaxació.
  8.          Conèixer i identificar les emocions.







Quins materials farem servir?

Per fer aquesta activitat utilitzarem un tub del rotlle de paper higiènic o de cuina, paper film, un retolador i una llanterna.

En quin espai podem fer-ho?

Ho hem de fer en una habitació on hi hagi molt poca llum sobre una paret preferiblement llisa.

Com fer-la a casa?

Aquesta activitat es ben senzilla per poder-la crear a casa. L’únic que hem de fer es posar un tros de paper film en un dels forats del tub de manera que quedi ben estirat (podem ficar celo pels costats per a que el paper film no es mogui) i dibuixar amb el retolador, preferiblement permanent, les figueres que es desitgin.
Un cop tinguem creat l’instrument ja es pot començar l’activitat. Amb una llanterna haurem de donar llum per l’altre costat del tub contra la paret i ens apareixerà la imatge projectada.
Es recomana tindre diversos tubs amb les imatges creades per tal que l’activitat sigui més dinàmica.

Propostes:

  •          Treball de les emocions a través del dibuix de diferents estats d’ànims com l’alegria, la tristesa, la sorpresa...
 
  •           Crear històries.
  •           Representar poemes curts o contes.

  •           Representació d’objectes per als infants més grans. 
  •         Jugar a apropar i allunyar l’objectiu de la paret.


Si us animeu a fer-ho a casa, ens encantarà veure les vostres fotos!


dimarts, 5 de maig del 2020

Motricitat fina


Bon dia famílies! 🌞

Avui us presentem diferents propostes per treballar la motricitat fina amb els vostres fills i filles.


Que és la motricitat fina?

La motricitat fina fa referència als moviments voluntaris i precisos de les mans, dits... que impliquen petits grups de músculs i requereixen coordinació. Aquests moviments seran necessaris a l'hora d'iniciar-se en l'escriptura.

Quan es comença a treballar?

Desde que l'infant neix comença a fer aquests moviments de manera involuntària, poc a poc anirà adquirint el control dels moviments. Aquestes propostes són per infants a partir d'un any i d'altres a partir dels dos, com podreu veure a continuació. 

1. Collarets amb diferents materials

Primer hem de preparar els diferents materials que utilitzarem per crear els nostres collarets. Tallar palletes, posar macarrons en un recipient, preparar les flors de papers... després amb un cordill anem enfilant aquests materials per crear bonics collarets.


https://pin.it/R7HyJem





2. Caminets amb pedres, botons...

Agafem un full i dibuixem diferents formes, camins... que ens agradi, fins i tot algun dibuix senzill, busquem per casa si tenim pedretes, botons, colors, fitxes... i fem caminets per sobre les línies, podem fer-los del mateix color o intentar fer seriacions amb els infants que ja són més grans.




https://pin.it/1eCUW0V


3. Bola, boleta... ben rodoneta

En aquesta ocasió us presentem una senzilla activitat amb què els nens i nenes potenciaran  la coordinació oculomanual i de precisió. Això és així perquè els moviments de les seves mans i braços seran decisius per al resultat satisfactori de la mateixa, que no serà un altre que introduir les boles de colors en els pots preparats per a això amb ajuda d'un cullerot.

 Què necessitem



-Un recipient gran rectangular
- Dos o més garrafes transparents i buides amb la boca ampla
- Un cullerot
- Boles de colors de mida adequada
- Aigua

Introduirem les dues o més garrafes d'aigua en el recipient rectangular i, a continuació, l'omplirem d'aigua. Un cop estigui ple d'aigua, abocarem les boles de colors i estarà a punt per jugar.



https://pin.it/5zyUmjh





4. Practiquem amb els botons

Aviat molts dels vostres fills aniran a l'escola i hauran de posar-se la bata sols, a vegades els hi cal ajuda perquè alguns botons els hi agrada jugar molt i els hi costa entrar pel trau.
Per això hem de practicar cada dia una estona. A part de treballar els hàbits també es treballa la motricitat fina i d'aquesta manera es va adquirint més precisió oculo-manual.
Us proposem que tot recitant aquesta cançó, que els agradarà molt aneu practicant...

"Botó botonet has de passar pel foradet, si no pots passar (dir el nom del nen/nena) t'ajudarà". 



https://pin.it/3JWhzR3

dilluns, 4 de maig del 2020

Pintem la llet amb colorant alimentari



La proposta que volem compartir avui amb vosaltres és una activitat divertida, relaxant, màgica i creativa.

Durant tot el procés d'aquest experiment, l'infant gaudirà de les diferents transformacions dels elements mentre es barregen uns amb els altres.

Als infants que  ja tenen un any.



Què necessitarem?


- Llet.
- Detergent o rentavaixelles, sabó, xampú...
- Colorant alimentari. (Colors característics com el monstre de colors).
- Recipient, plat o safata.
- Bastonets de cotó fluix.


Què hem de fer?


Omplim el recipient o plat, de llet.(Segons sigui la llet, sencera o desnatada, el resultat serà una mica diferent).
A continuació, hem de ficar diferents gotes de colorant al centre del recipient (han d'estar molt juntes) i suquem el bastonet en el sabó, rentavaixelles o xampú...
Enfonsem el bastonet fins al fons del recipient i aguantem.
Submergiu un nou cotó en el detergent i a continuació, toqueu diferents àrees de colorant alimentari per observar si el color es torna a moure. 


Què treballem?

• Augmenta l'atenció i la concentració
• Desperta l'observació i la curiositat per saber què és el que passarà
• Afavoreix l'estimulació sensorial a través del tacte, l'olfacte, la vista i el gust
• Aprèn els colors
• Estimula la descoberta davant la transformació dels elements quan aquests es barregen
• Expandeix la seva imaginació
• Enriqueix el llenguatge i la comunicació verbal
• Activa el raonament de l'experiment i la capacitat de treure les seves pròpies conclusions.



divendres, 1 de maig del 2020

Els contes a l’escola



Quan agafem un conte amb les nostres mans i li ensenyem als nens, convidant-los a gaudir una estona junts, en els seus ulls podem descobrir unes espurnes d'il·lusió i curiositat!! Perquè els contes tenen la màgia de transportar-nos a altres mons, de viatjar i descobrir tot un univers d’aventures i fantasia. En resum, un conte és un regal!! 
Son aquest moments especials per a compartir amb l’adult i crear vincles afectius i de seguretat. 

Com explicar contes?

Els contacontes i rondallaires ens donen diferents consells per explicar-los:
La proximitat amb l’infant, els agrada que estem a prop o a la falda i així ens capbussem plegats en la història.

- Cal crear una expectativa constant i un efecte sorpresa, modulant la veu, també fent silencis…

La veu és la gran protagonista dels contes, el cos, els gestos i l'expressió facial ens ajuden a donar vida al conte.

Mantenir l'atenció de l'infant a través de la mirada, hem de mirar-los a ells amb dolçor, el conte els hi expliquem a ells!!



També volem subratllar especialment l’efecte que exerceixen els contes sobre els infants.

Aquí caldria posar èmfasi sobre quins contes escollim i volem explicar als nostres nens perquè siguin per a ells una eina de satisfacció i també de descobriment i aprenentatges.

Autors com Gianni Rodari mestre, i de professió inventor d'històries per a nens, parla de la importància dels contes i la necessitat que la imaginació tingui el seu lloc en l'educació.

Aquest autor en el seu llibre "Introducción al Arte de Inventar Historias" dona eines a pares i educadors i també als mateixos nens per aprendre a crear els seus contes.


Un altre conegut psicòleg que investiga sobre el significat dels contes de fades, parlem de Bruno Bettelheim: defineix aquests contes com:

Una font inesgotable de plaer estètic i amb una funció alliberadora i formadora. També aquests contes proporcionen al nen suport moral i emocional, ja que a través dels personatges els nens experimenten diferents emocions i sentiments: justícia, amor, solidaritat…

Els arguments els interioritzen els nens, no com a lliçons imposades sinó com un feliç descobriment, com a part de l’aventura de viure.



Treballem els valors a l’escola a través dels contes

Els contes es constitueixen com una eina molt valuosa per a poder utilitzar des de l’escola i, com educadors i educadore,s us proposem la idea de treballar els valors a través del nostre blog, presentant als més petits una selecció de contes que il·lustrarem i narrarem.

Els escolliim seguint aquests criteris:

- Utilitzar els contes com eina per treballar competències.

- Treballar actituds i valors que contribueixin a la convivència.

- Treballar per aprendre a viure i conviure d’acord amb uns valors fonamentals com: llibertat, responsabilitat, solidaritat, respecte, cooperació i empatia.

Tots aquests valors fan que els nostres infants siguin capaços de viure plenament i ser feliços.

Nosaltres hem escollit el conte “El Cargol i L’herba de Poniol”

Aquest conte és una rondalla popular catalana recollida per l’historiador Joan Amades, on explica el valor de l'esforç i la cooperació.

El valor de la cooperació és una eina de cohesió social que fa que els nens es sentin més units als altres companys, també desenvolupa el sentiment de pertinença al grup i afavoreix la seva estima i fomenta la resolució dels conflictes mitjançant el diàleg.

Pensem que aquests valors són especialment importants en aquests moments que ens ha tocat de viure.




Desitgem que us agradi !!!

Afegim enllaços de fons consultades i que podeu visitar per buscar més contes


Cuinar en família

Una de les activitats més relaxants, dolces i divertides és cuinar un  postre ! Què us sembla fer un coc en família? El vostre fill o fil...